Saturday 3 June 2017

Jualan rokok kaki lima jejas pendapatan kerajaan

Kerajaaan lemah sukar banteras jualan rokok di kaki lima

Jualan kaki lima rokok tanpa cukai tanpa lesen di bandar Keningau yang dipetik dari satu pos rakan fb Warisan
Jualan rokok di kaki lima jelas menjejas perolehan kerajaan. Apa tidaknya, kerajaan tidak mendapat cukai kerana harga yang murah dengan sendirinya menjelaskan bahawa bekalan rokok ini diperoleh dari sumber seludup. Diseludup kerana mengelak membayar cukai kepada kerajaan. Dan yang pasti, penyeludupan berterusan kerana kelemahan penguatkuasaan dari pihak kerajaan itu sendiri.

Pihak Berkuasa Tempatan (PBT) juga tidak memperoleh kutipan bayaran lesen. Ini disebabkan jualan rokok seludup di kaki lima tidak boleh dilesenkan. Perniagaan itu termasuk dalam kategori yang tidak dibenarkan. Dengan kata lain, jualan rokok di kaki lima adalah HARAM. Namun jualan haram itu tetap berterusan.

PBT boleh menguatkuasakan peraturan menghalang jualan rokok haram. Namun kegiatan haram itu berterusan juga tanpa pembanterasan. Sekali lagi, kegiatan itu tidak dapat dibendung kerana kelemahan penguatkuasaan.

Pihak kerajaan harus tegas dan kuat untuk membersihkan segala bentuk perniagaan yang tidak memberi pulangan kepada kerajaan.

No comments:

Post a Comment

Tutup IPG ganti kolej vokasional tidak bijak, kata Junz Wong

Kenapa beri keutamaan kepada Kolej Vokasional dan korbankan Institut Pendidikan Guru (IPG)? JUNZ, PETER dua Naib Presiden Warisan S...